Jacqueline Riding

Broadly my research centres on the engagement of British artists (resident in London) with French modern and contemporary art during the first half of the eighteenth century. This includes the London trade in French paintings/prints, travel to France, in particular Paris, and the collecting as well as the use of French art as models. I am also interested in evidence of the reverse: i.e. a trade in English art/engraving in Paris, French artists who visited or became resident in London and so on. Within this broad area, my particular interest is in the career of the English painter Joseph Highmore (1692-1780) the subject of my PhD. Highmore’s interest in French contemporary art is evident from his journal during the three months he spent in Paris and its environs during the summer of 1734 (including visits to Versailles, the Academie, various ateliers, collectors etc). His twelve canvasses and engravings derived from Samuel Richardson’s Pamela(published 1740-1) reveals a very sophisticated understanding of French modern and contemporary art, encompassing the work of Watteau, Boucher and Chardin.

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Mes recherches se focalisent généralement sur l’engagement des artistes britanniques (à Londres) avec l’art contemporain français pendant la première moitié du 18e siècle. Cela comprend le commerce des peintures et imprimés français à Londres, les voyages en France, en particulier à Paris, les collections d’art français et l’usage d’art français comme un modèle. Je m’intéresse aussi au revers : un commerce d’art et de gravure anglais, les artistes français qui habitaient à Londres et ainsi de suite. Dans ce domaine général, je m’intéresse spécifiquement à la carrière du peintre Joseph Highmore (1692,1780), qui était le sujet de ma thèse. Highmore avait un intérêt dans l’art français contemporain, monté dans son journal pour les trois mois qu’il passait à Paris et ses environs pendant l’été de 1734 (avec les visites à Versailles, à l’académie et à plusieurs ateliers et chez plusieurs collectionneurs). Ses douze toiles et gravures inspirées par le roman Pamela de Samuel Richardson (publié 1740-1) montrent une compréhension très sophistiquée de l’art français moderne, englobant les ouvrages de Watteau, Boucher et Chardin.

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